Algemene Voorwaarden
Water & Sand
E-mail: info@watersand.nl
Website: www.watersand.nl
1. Water & Sand: Water & Sand, gevestigd te Rosmalen, KvK-nummer 68638914. 2. Klant: degene met wie Water & Sand een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Water & Sand en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
-
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Water & Sand.
-
Water & Sand en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
-
Water & Sand en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van
anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Prijzen
-
Water & Sand hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
-
Water & Sand mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
-
Water & Sand en de Klant spreken voor een dienstverlening door Water & Sand een totaalbedrag als richtprijs af,
tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
-
Water & Sand mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
-
Water & Sand moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs
meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
-
De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen,
wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
-
Water & Sand mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
-
Water & Sand zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
-
Een consument mag de overeenkomst met Water & Sand ongedaan maken wanneer hij het niet eens is met
de prijsverhoging.
Artikel 4 – Betalingen en betalingstermijn
-
Water & Sand mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
-
De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
-
Wanneer er niet is voldaan aan het bestalingstermijn zal er eerst een herrinnering worden verstuurd. Wanneer er
vervolgens niet binnen 14 dagen aan betaling wordt voldaan, is de klant automatisch in verzuim en in gebreke.
-
Water & Sand mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen
voor het totale bedrag van de diensten of producten.
-
De Klant rekent producten direct af.
-
Water & Sand mag bij het aangaan van de overeenkomst voor een dienst een aanbetaling tot 50% van het
afgesproken bedrag verlangen.
-
De Klant moet declaraties binnen 14 dagen na factuurdatum aan Water & Sand betalen, tenzij anders is afgesproken
of op de factuur een andere betaaltermijn staat.
4.
-
Wanneer er niet is voldaan aan het bestalingstermijn zal er eerst een herrinnering worden verstuurd. Wanneer er vervolgens niet binnen 14 dagen aan betaling wordt voldaan, is de klant automatisch in verzuim en in gebreke.
-
Water & Sand mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling of een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de dienst.
Artikel 5 – Recht van reclame
-
Wanneer de Klant in verzuim is, mag Water & Sand het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
-
Water & Sand maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
-
Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Water & Sand, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
-
De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
-
Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zien -
De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen -
De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@watersand.nl.
-
De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Water & Sand, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.
Artikel 7 – Opschortingsrecht
1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 8 – Retentierecht
-
Water & Sand kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Water & Sand heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
-
Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Water & Sand.
-
Water & Sand is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 9 – Verrekening
1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Water & Sand te verrekenen met een vordering op Water & Sand.
Artikel 10 – Eigendomsvoorbehoud
-
Water & Sand blijft eigenaar van alle geleverde diensten.
-
Tot die tijd in lid 1 kan Water & Sand gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
-
Het lidmaatschap is niet overdraagbaar naar een ander persoon.
-
Wanneer Water & Sand gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst
ongedaan gemaakt en mag Water & Sand van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 11 – Levering
-
Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
-
Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Water & Sand zijn verplichtingen
opschorten totdat de Klant betaalt.
-
Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Water &
Sand kan tegenwerpen.
Artikel 12 – Garantie
-
Wanneer de Klant en Water & Sand een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Water & Sand enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
-
Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die Water & Sand levert, gaat over op de Klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 13 – Uitvoering van de overeenkomst
-
Water & Sand voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
-
Water & Sand mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
-
De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel
voorschot door de Klant.
-
De Klant moet ervoor zorgen dat Water & Sand op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 14 – Informatieverstrekking door de Klant
-
De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik-baar aan Water & Sand.
-
De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
-
Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Water & Sand de betreffende bescheiden.
-
Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Water & Sand redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens
of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 15 – Duur overeenkomst dienst
-
De overeenkomst tussen Water & Sand en de Klant voor een dienst wordt aangegaan voor de duur van 1 jaar, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken.
-
Na afloop van de termijn in lid 1 wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met 1 jaar. Klant heeft de mogelijkheid de overeenkomst te beëindigen met een opzegtermijn van 1 maand voor het einde van het contract. Indien een maandelijkse overeenkomst is aangegaan, geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 16 – Intellectueel eigendom
-
Water & Sand behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken.
-
De Klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Water & Sand aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.
Artikel 17 – Boetebeding
-
Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Water & Sand voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
-
Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 2.000.
-
Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die
overtreding voortduurt.
-
De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook
hoeft er geen sprake te zijn van schade.
-
Water & Sand mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel 18 – Vrijwaring
1. De Klant vrijwaart Water & Sand tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Water & Sand geleverde producten en/of diensten.
Artikel 19 – Klachten
-
De Klant moet een door Water & Sand geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
-
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Water & Sand daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
-
Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Water & Sand hiervan op de hoogte stellen.
-
De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat Water & Sand hierop gepast kan reageren.
-
De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Water & Sand.
-
Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Water & Sand andere
werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 20 – Ingebrekestelling
1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Water & Sand.
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Water & Sand ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 21 – Aansprakelijkheid Klant
1. Wanneer Water & Sand een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 22 – Aansprakelijkheid Water & Sand
1. Water & Sand is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2.
-
Wanneer Water & Sand aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
-
Water & Sand is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
-
Wanneer Water & Sand aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten
(beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
-
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 23 – Vervaltermijn
1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Water & Sand vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 24 – Ontbinding
-
De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Water & Sand toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
-
Is de nakoming van de verplichtingen door Water & Sand nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Water & Sand in verzuim is.
-
Water & Sand mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Water & Sand kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 25 – Overmacht
-
In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Water & Sand door de Klant niet aan Water & Sand kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
-
Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen – stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computer-virussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen -
Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Water & Sand 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Water & Sand kan nakomen.
-
Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Water & Sand de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
-
Water & Sand hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Water & Sand hiervan voordeel heeft.
Artikel 26 – Wijziging overeenkomst
1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Water & Sand de overeenkomst aanpassen.
Artikel 27 – Wijziging algemene voorwaarden
1.
-
Water & Sand mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
-
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Water & Sand altijd doorvoeren.
-
Ingrijpende wijzigingen zal Water & Sand zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
-
Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst
opzeggen.
Artikel 28 – Overgang van rechten
-
De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Water & Sand aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Water & Sand.
-
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 29 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
-
Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
-
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Water & Sand bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 30 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
-
Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Water & Sand is Nederlands recht van toepassing.
-
De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Water & Sand is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Water & Sand, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 21 mei 2024.